Den frågan var det många företag som hade med sig när vi träffade dem i Sundsvall. Amazon Sverige berättade bland annat att trafiken och utbudet växer. Därför är nu ett bra tillfälle att ta reda på mer om – och vad som krävs för att sälja på Amazon.
BizMaker, Bron Innovation, Almi Företagspartner Mitt och Enterprise Europe Network (EEN) Sweden var också på plats och berättade vilket stöd du kan få av dem om du vill växa.
Vi på Amzello berättade om möjligheterna med hur du kan använda Amazon som en exportkanal. Dessa möjligheter består exempelvis av:
- Kort startsträcka och logistiklösningar på plats
- Bra sätt att testa en ny marknad på
- Amazon har kundernas förtroende
Amazon är världens största online marknadsplats och dominerar e-handeln i många länder. De har över 310 miljoner aktiva kunder över hela världen och över 200 miljoner Prime medlemmar. Amazon är störst i USA och Tyskland. Där sker cirka femtio procent av all e-handel via Amazon. Därför ska du såklart ta reda på mer om möjligheterna för dig med att sälja på Amazon.
Du kan få ut mycket värdefull data från Amazon och från tredjepartsleverantörer. Det ska du såklart nyttja genom att ta reda på så mycket som möjligt om utbud, efterfrågan och era produkters förutsättningar på Amazon. I vad som krävs för att sälja på Amazon ingår bland annat att du ska:
- Få koll på juridiken, produktkrav, skatter, varumärkesregistreringar mm
- Kontrollera om det finns speciella regler för din produktkategori på Amazon
- Bestämma hur du ska sköta logistiken (FBA/FBM)
- Ha en plan för kundservice och marknadsföring
- Lokalanpassa texter, bilder och filmer
Har du tagit reda på vilka möjligheter du har med att sälja på Amazon?
Vill du ha hjälp?
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.