Skippa momsregistreringen med Pan-EU COS

Världskarta

En av Amazons storheter är hur enkelt det är att expandera och börja sälja i flera olika länder. Amazon är förstås väl medvetna om detta och har tagit fram flera olika verktyg och program för att underlätta för säljare att nå ut.

Ett av deras mest fördelaktiga program som funnits i många år är Pan-EU där de som använder Amazons egna logistiklösning FBA (Fulfilled by Amazon) kan få hjälp att flytta sina produkter mellan olika länder för att alltid finnas nära köparna för snabb leverans. Under Pan-EU har säljare kunnat skicka in varor till sin lokala marknad och Amazon har stått för kostnaden att flytta produkterna till andra länder inom EU. 

Pan-EU kan ge stora besparingar för säljare som annars måste betala frakt av sina varor till varje enskilt land de vill sälja i enligt programmet MCI (Multi Country Inventory) eller betala dyrare fulfillment-avgifter vid varje enskild order som måste skickas internationellt enligt programmet EFN (European Fulfillment Network). EFN leder också till längre leveranstid ut till kund, något som gör det svårare att konkurrera då Amazons kunder förväntar sig snabb leverans.

Måste vara momsregistrerade

Nackdelen med Pan-EU har varit att säljarna måste vara momsregistrerade och deklarera moms i varje land dit man låter Amazon flytta sina produkter. För små säljare har den VAT-bördan ibland inneburit för mycket tid och kostnader för att det ska vara värt det. Speciellt när man inte vet hur framgångsrik den nya marknaden kommer att vara. 

På EU-nivå pratas det om att i framtiden erbjuda ett gemensamt VAT-nummer för samtliga länder, något som skulle förenkla expanderingen mycket. Men detta ligger många år i framtiden och Amazon har nu tagit saken i egna händer och utvecklat en variant av Pan-EU som de kallar COS (Call of stock). 

Med COS tar Amazon över momsansvaret

Pan-EU COS innebär att Amazon köper varorna av säljaren i samma ögonblick som de skickas till ett land där säljaren inte är VAT-registrerad. Amazon tar då över VAT-ansvaret från säljaren. Detta innebär att Amazon bär kostnaden för att flytta varorna från säljarens hemmamarknad till alla andra länder där COS är tillgängligt. Säljaren behöver inte momsregistrerade sig, men betalar ändå bara de billigare lokala FBA-avgifterna jämfört med de dyrare EFN-avgifterna.

Erbjudandet under COS låter nästan för bra för att vara sant, så vi har tagit reda på vad som gäller så att säljare intresserade av programmet vet vad de kan förvänta sig:

  • Alla har inte åtkomst: Amazon har precis rullat ut Pan-EU COS och långt ifrån alla säljare har fått tillgång till det. För att kolla om ett säljarkonto har fått access till COS så får man titta i menyn för Inställningar – FBA. I stycket om Pan-EU har man antingen kryssrutor för COS eller inte. Har man inte det så har man inte tillgång till COS än. 
  • BETA-version: Amazon är tydliga med att programmet är i BETA och fortfarande lider av barnsjukdomar. De säger själva att de framför allt rekommenderar vanliga Pan-EU, som nu döpts om till Pan-EU VRN (VAT Registation Number). Testar man COS nu i detta tidiga skede är det alltså lite ”på egen risk”. Allt kanske inte fungerar som det ska.
  • Endast Amazon-streckkoder: Programmet är inte öppet för produkter som använder sina egna EAN-koder, utan man måste låta Amazon sätta på sina streckkoder som är unika för varje säljare. Detta beror på flera säljare kan sälja samma produkter och Amazon behöver veta vem just varan de flyttar till ett annat land tillhör.
  • Måste erbjudas i EU4: Amazon pratar ofta om EU4 vilket är de 4 största marknaderna i EU – Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. För att en produkt ska kunna använda COS måste den ha ett aktivt erbjudande i samtliga 4 länder med samma SKU. Detta gör att vissa varor som kräver unik streckkod för olika länder, tex för att olika språk eller andra krav finns i olika marknader, inte kommer att kunna använda COS. 
  • Sverige ingår inte: Så här i början ingår inte Sverige i COS. Det betyder att svenska säljare måste skicka sina varor till ett av EU4-länderna och då ha VAT-registrering där. Amazon pratar om att utvidga programmet, men det finns ingen datum för när detta kommer ske. 
  • Bara ett VAT-nummer: Trots att det alltså i dagsläget inte räcker med momsregistrering i bara Sverige är det ändå en stor fördel att bara behöva ha ett VAT-nummer i ett av EU4-länderna. Det sparar mycket tid och pengar att inte behöva registrera sig för momsnummer samt deklarera i samtliga länder utan bara ett. 
  • Lägre fraktkostnader: Även om du måste skicka dina varor till tex Tyskland för att vara med i COS så sparar du pengar på att inte behöva skicka enskilda kartonger eller pallar även till Frankrike, Spanien och Italien (enligt MCI) eller betala de dyrare ”cross-border-avgifterna till slutkund (enligt EFN).
  • Enklare logistik: Amazons avancerade logistiksystem gör att de håller koll på när fler enheter behöver skickas till något specifikt land. Det gör det enklare för dig att inte behöva hålla reda på om du ska skicka fler enheter till tex Spanien än Italien – du skickar allt till ett och samma land och behöver bara skicka mer tid när det håller på att ta slut på samtliga marknader.
  • Slutkund får snabb leverans – ibland: En fördel med Pan-EU är att varorna finns i samma land som köparen och att de därför alltid kan erbjudas snabb 1-2-dagars leverans, gratis om de är Prime-medlemmar. I detta tidiga skede av Pan-EU COS säger Amazon att de ibland kommer att kunna erbjuda detta men att de ibland låter varorna ligga kvar i landet dit du skickade in dem och att de skickas därifrån till slutkund. Det innebär att köparen ibland får lite längre leveranstid. Men du som säljare betalar fortfarande bara lokal FBA-avgift.

Sammanfattning

Amazons nya version av Pan-EU ser mycket lovande ut. När de rätat ut en del frågetecken, löst en del av de initiala problemen, samt kan ge tillgång till samtliga säljare så kan detta vara ett mycket attraktivt program att använda för sin expandering i EU. 

Som med alla nya program så kommer Amazon testa detta i mindre skala först. Det är omöjligt i skrivande stund att säga exakt hur erbjudandet kommer se ut, eller om de ens kommer behålla programmet, när de testat klart. 

Innehållet i texten ska därför ses som det som gäller just nu, men detta kan ändras i och med att Amazon gör uppdateringar. Får vi reda på att de har gjort ändringar så kommer vi att uppdatera texten.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar