Öka din försäljning med Amazon, världens största marknadsplats

Vi har intervjuat grundaren av Byllagency och Amazon Private Label säljaren, Paul Linderoth, som berättar om hur Amazon fungerar, vilka möjligheter det finns och hur du kan öka din försäljning med Amazons marknadsplatser.

Paul Linderoth Byllagency

Hur fungerar Amazon marknadsplatser?

Amazon är en enorm sökmotor för produkter som mångt och mycket går att efterlikna med Google. Den stora skillnaden mellan Google och Amazon är att på Amazon söker personer främst efter produkter att köpa. Amazon har flera 100 miljoner kunder som dagligen söker och köper produkter via deras marknadsplatser runt om i världen. På Amazons marknadsplatser utgörs den största delen av tredjeparts säljare som använder sig av Amazon marknadsplatser. Där har de möjlighet att nå ut till 100 miljontals kunder och således öka sin försäljning med Amazon. Utöver tredjeparts säljare har även Amazon egna produkter som de säljer via sina marknadsplatser.

Varför ska nordiska bolag lansera på Amazon?

Det finns många anledningar till att börja sälja på Amazons marknadsplatser. En av dessa är möjligheten att lansera produkter internationellt på ett enkelt och säkert sätt via Amazons marknadsplatser och deras exceptionella logistiska system (Amazon FBA). Ännu en annan viktig anledning är ökad försäljning av produkter och varumärkeskännedom genom att addera Amazons marknadsplatser som del av bolagets försäljningskanaler.

Nämn 3 fördelar med att sälja på Amazon?

Enkelt och snabbt sätt att öka din försäljning. Amazon är en av världens största marknadsplatser fördelat i flera länder världen över.

Ta del av Fulfillment by Amazon (FBA) och få alla fördelar med Amazons överlägsna logistiksystem som gör det smidigt och enkelt att lansera via Amazon.

Ett av de absolut smidigaste sätten att lansera produkter internationellt i till exempel Europa eller USA.

Nämn 3 nackdelar med att sälja på Amazon?

  • Amazon äger kundrelationen. Amazon håller hårt om kunden, det finns dock sätt att ta kontakt med kunden som är tillåtet inom Amazons regelverk.
  • Inom vissa produktkategorier är det knivskarp konkurrens. Därför viktigt att göra en ordentlig produktanalys för att utvärdera produktens förutsättningarna för att lyckas på Amazon.
  • Amazon är ett väldigt stort bolag och kan uppfattas byråkratiskt då de har ett tydligt regelverk som behöver efterföljas.

Hur börjar jag sälja på Amazon?

Du påbörjar registreringen genom att besöka sell.amazon.se och registrera ett Seller Central Account. Efter att du har fått kontot aktiverat har du möjlighet att börja lägga upp produkter och använda Amazon FBA. Vilket är vanligast för nordiska bolag är att de börjar med försäljning i Europa, primärt Tyskland.



Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar