Skapa produktsidor på Amazon

När du har registrerat dig som säljare på Amazon och fått tillgång till Seller central, är det dags att skapa dina produktsidor. (Se vårt tidigare inlägg om registrering här.)

Det finns två sätt att lista produkterna på:

  1. Skapa produktsidor manuellt i Seller central
  2. Använda Amazon Inventory File Template

Om din produkt redan säljs på Amazon kommer du att använda den redan befintliga produktsidan som finns, flera säljare kan sälja en och samma produkt på Amazon.

Ska du däremot börja sälja en helt ny egen produkt på Amazon behöver dessa vara registrerade hos GS1 som är en organisation som hanterar internationella kodstandarder (EAN eller UPC koder). Dessa koder får du tag på genom att registrera dig direkt på GS1 hemsida.

Efter att du har dessa koder kan du börja lägga upp dina produkter med text, bilder och andra produktattribut som du behöver ange för att skapa dina produktsidor på Amazons marknadsplatser.

Produkt-ID på Amazon

Om din produkt redan säljs på Amazon kommer du att använda den redan befintliga produktsidan som finns, flera säljare kan sälja en och samma produkt på Amazon.

Ska du däremot sälja en produkt som inte redan finns på Amazon behöver produkten ha ett Global Trade Item Number, GTIN, som UPC, EAN, JAN eller ISBN. Dessa produkt-ID används av Amazon för att identifiera den specifika artikeln som du ska sälja. Om dina produkter inte har något GTIN kan du lämna in en begäran om GTIN-undantag. Det finns särskilda kriterier som du måste uppfylla för att få ett sådant godkännande.

Film som förklarar hur produkt ID används på Amazon:

Välj rätt kategori för din produktsida på Amazon

När du listar en ny produkt i Amazons produktkatalog behöver du välja vilken kategori produkten ska ligga i. Det finns ett stort antal kategorier att välja från och du börjar med breda övergripande kategorier för att sedan välja subkategorier tills du hittar den kategori som din aktuella produkt passar i.

Ibland kan det vara svårt att hitta en bra kategori. Ett tips är då att kolla på konkurrenter på Amazon. Sök upp bästsäljande produkter som säljer produkter liknande den produkt du ska lägga upp och kolla vilken kategori de säljer i. Det finns även underkategorier som heter ”Other”. Detta är subkategorier som är till för de produkter som inte passar i någon av de listade subkategorierna.

Tänk på att vissa kategorier kräver att du ansöker om att få sälja produkter i de kategorierna. Det kan krävas att skickar in vissa certifieringar, studier och liknande för att påvisa för Amazon att du har en produkt som uppfyller krav som krävs i vissa kategorier.

Nödvändig information på din produktsida på Amazon

Grundläggande information som alltid behövs för att lista en produkt på Amazon är:

  • Global Trade Item Number, GTIN
  • Varumärkesnamn
  • Tillverkare
  • Pris
  • Ursprungsland (produktionsland)
  • SKU – Varje produkt som säljs på Amazon måste ha en SKU-kod. SKU-koden kan du själv välja, vilket kan vara användbart när man vill matcha produkter med andra system utanför Amazon. Exempelvis bokföring. Du kan även låta Amazon automatiskt bestämma SKU-koden för dina produkter.
  • Rubrik
  • Variationer – Om du har en produkt med olika varianter av exempelvis storlek, färg med mera behöver du inte lägga till varje variant som en separat produkt. Välj istället alternativet Variation theme och ange hur din produkt varierar. Detta kallas även föräldra/barn-variationer. Det är viktigt att detta blir rätt från början eftersom att det kan vara svårt att ändra i efterhand.
  • Mått på förpackad produkt (L/B/H + vikt) och/eller produktmått (L/B/H + vikt)
  • Utgångsdatum eller inte (och om ja, fyller du i mer information)
  • Huvudbild med vit bakgrund

Sedan behöver du mer information, bilder och gärna en film för att skapa en optimerad produktsida på Amazon. Den ytterligare information som du behöver lägga till varierar beroende på vilken kategori du ska lista din produkt i.

När flera säljare säljer samma produkt kombinerar Amazon data från alla erbjudanden till en produktsida (för att ge kunderna den bästa upplevelsen). Du kan föreslå produktinformation på en produktsida, tillsammans med andra säljpartners och tillverkare, och begära granskning av produktsidan om du anser att informationen inte är korrekt.

När du bygger dina produktsidor kan du försöka fundera på vad som bäst hjälper kunderna att hitta dina produkter, hitta svar på sina frågor och fatta ett köpbeslut. Sikta på den ultimata kundupplevelsen genom att göra dina produktsidor koncisa, exakta och lätta att förstå.

Texter och sökord på din produktsida på Amazon

Antingen matchar du en befintlig produktsida (om någon annan redan säljer samma produkt på Amazon), eller så skapar du en ny produktsida (om du är den första eller enda säljaren av produkten).

Säljare som använder ett professionellt säljarkonto har möjlighet att lägga till sina produkter i stora partier, med hjälp av massuppladdning eller lagerhantering med tredjepartssystem, medan enskilda säljpartners listar produkter en i taget.

Det finns tre viktiga texter att ha med på varje produktsida:

1. Rubrik

Rubriken eller titeln som den också ofta kallas bör vara kort och informativ, med mellan 50-100 tecken. Försök att beskriva produkten så bra som möjligt i rubriken, eftersom det är det första kunden ser, använd en lite längre rubrik som beskriver produkten. Se till att rubriken innehåller dina topp tre viktigaste sökord.

2. Punktlista

Punktlistan på din produktsida brukar också kallas Bullet points, och består av fyra till sju korta stycken text som betonar produktens viktigaste funktioner.

Att skriva bra texter till din punktlista är viktigt för att lyfta fram fördelarna med din produkt för kunderna som läser på din produktsida. Det är också viktigt för Amazons algoritm då den läser in sökord i din punktlista och rankar din produktsida. Här är några tips för att skriva bra texter till din punktlista på Amazon:

  • FOKUSERA PÅ FÖRDELARNA: Istället för att bara lista funktionerna i din produkt, lyft fram fördelarna som kunden kommer att uppleva.
  • ANVÄND BESKRIVANDE SPRÅK: Använd beskrivande språk för att hjälpa kunder att visualisera hur du använder din produkt och hur det kommer att förbättra deras liv.
  • HÅLL DET KORTFATTAT: Håll texten kortfattad och rakt på sak. Använd punktlistan för att lyfta fram den viktigaste informationen om din produkt.
  • ANVÄND VERB: Använd verb för att hjälpa kunder att förstå fördelarna med din produkt och uppmuntra dem att vidta åtgärder.
  • INKLUDERA RELEVANTA SÖKORD: Inkludera relevanta sökord i punktlistan. Det hjälper dina kunder att hitta din produktsida och det hjälper dig att få din produktsida rankad av Amazons algoritm.

Skriv produktens huvudsakliga funktion och nytta som rubrik och följ den med en beskrivande och säljande text. Som vi gjort i punktlistan ovan genom att använda versaler på de viktigaste orden i början.

3. Produktbeskrivning

Produktbeskrivningen syns längre ned på din produktsida. Här ska du se till att få med viktiga sökord som du inte använt i rubriken eller punktlistan. I övrigt gäller samma sak i produktbeskrivningen som i punktlistan:

  • Fokusera på produktens fördelar
  • Använd ett beskrivande språk
  • Håll det kortfattat
  • Inkludera relevanta sökord

Om du har registrerat ditt varumärke i Amazon Brand Registry kan du skapa produktbeskrivningar med A+ Content. A+ Content är ett extra innehållsalternativ som låter dig arbeta mer med varumärkesbyggande, ge instruktioner, vittnesmål med mera. Att använda detta stärker dig i konkurrensen då du har chansen att svara på kunders vanligaste frågor genom bilder, text och video.

Vi hjälper er med att lista produkter på Amazon!

Boka en kostnadsfri rådgivning med någon av våra Amazon konsulter.

Läs mer om att sälja på Amazon här


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar