Grunderna i Amazon Ads

Att annonsera på Amazon är en nödvändighet och hjälper dig att öka synligheten, nå fler kunder och öka din försäljning. Att annonsera är också ett bra sätt att förbättra din organiska rankning. Därför ska vi gå igenom grunderna för Amazon Ads här.

De flesta som besöker Amazon är där för att handla och annonser kan därför hjälpa dig att nå kunder som letar efter just din typ av produkt. Du betalar bara för de klick som dina annonser får, Pay Per Click (PPC).

Det finns flera olika annons varianter som du kan använda, exempelvis sponsrade produkter, sponsrade varumärken, sponsrade display annonser och videoannonser.

Sponsrade produktannonser

Sponsrade produktannonser

När du söker på Amazon är de fyra första resultaten sponsrade produkter. Och precis som på Google så klickar kunderna ofta på någon av de första resultaten som kommer upp. Så med hjälp av sponsrade produktannonser kan du marknadsföra dina produkter så att kunder upptäcker dem.

Sponsrade produktannonser är inriktade på nyckelord eller produkter. De visas i sökresultat och på produktsidor, på både datorer och mobiler. Du betalar bara för klick på din annons, och du väljer hur högt du vill sätta budet på ett klick. Du kontrollerar också kampanj utgifterna genom att ange en daglig budget.

Denna annonstyp har möjlighet att köras i en automatisk kampanj eller en manuell kampanj. Du kan även rikta in dig på både sökord och kategorier/produkter med denna annonstyp.

Sponsrade varumärkes annonser (kräver Brand Registry)

Sponsrade varumärken på Amazon

Om du är registrerad i Amazon Brand Registry är du berättigad att använda sponsrade varumärkes annonser. Dessa anpassningsbara, framträdande annonser hjälper kunder att upptäcka och engagera sig i ditt varumärke och dina produkter. Via Sponsrade varumärkes annonser som visas i sökresultatet och på produktsidorna tas kunderna vidare till en landningssida med ett urval av dina produkter, en Brand Store eller till en produktsida för en enskild produkt.

Precis som sponsrade produkter är dessa sponsrade varumärkes annonser inriktade på både sökord och kategorier/produkter. Du blir debiterad per klick på annonsen. Men sponsrade varumärkes annonser kan inte köras som automatiska kampanjer.

Sponsrade displayannonser (kräver Brand Registry)

Sponsrade display annonser på Amazon

Sponsrade displayannonser är bara tillgängliga för säljare som är registrerade i Amazon Brand Registry. Annonstypen syns vanligtvis på produktsidor direkt under köp knappen, eller som en annons utanför plattformen.

Den här annonstypen har de mest komplexa inriktnings alternativen av alla kampanjtyper. Du har möjlighet att rikta in dig på individuella produkter, kategorier, sökningar, visningar och köp.

Med sponsorade displayannonser underlättar du för målgrupper som har visat intresse för relaterade kategorier, eller kunder som aktivt söker efter specifika produkter eller kategorier, att upptäcka och överväga dina produkter. Du kan också se till att vara aktuell genom att återmarknadsföra dina produkter för målgrupper som har tittat på dina eller liknande produktsidor.

Sponsrad videoannons (kräver brand registry)

Sponsrad video annons på Amazon

Sponsrade videoannonser är ett effektivt annonsformat för att nå fler kunder i deras sökfas. Videoannonserna syns tydligt i sökresultatet och sticker ut med sitt rörliga material vilket gör att kunderna ofta noterar dig när de letar efter produkter.

Sponsrade videoannonser kräver att du är registrerad i Brand Registry. Annonserna är inriktade på nyckelord eller produkter och syns i sökresultat. Du betalar bara för klick på din annons, och du väljer hur högt du vill sätta budet på ett klick. Du kontrollerar också kampanj utgifterna genom att ange en daglig budget.

Mål med annonser på Amazon

Dina annonseringsmål kommer att forma din strategi. Om du prioriterar försäljning fokuserar du på att se till att annonsklick blir konverterade till beställningar. Övervaka din annonseringskostnad för försäljning (Advertising Cost of Sale, ACOS). ACOS beräknas genom att dividera de totala annonsutgifterna med total försäljning från annonsering.

Om du prioriterar att skapa varumärkesmedvetenhet fokuserar du på visningar eller antal gånger som annonsen ska synas. Ange starka bud för kostnad-per-klick för att förbättra chansen att vinna fler nyckelord.

Välj rätt produkter att annonsera

Du uppnår dina annonserings mål bättre genom att välja rätt produkter. Dina mest populära produkter tillsammans med konkurrenskraftiga priser har störst potential för försäljning konverteringar.

Sammanfattning

Amazon Ads är en annonsplattform som gör det möjligt för företag och annonsörer att visa sina reklambudskap på Amazon samt andra webbplatser som är en del av Amazon Advertising Network.

Fördelar med Amazon ads:

  • Målgruppsbearbetning
  • Ökad synlighet
  • Kostnadseffektiv
  • Mätbara resultat

Slutligen kan dessa steg vara bra att ha i åtanke för att lyckas med din annonsering på Amazon:

  • Sätt upp dina mål
  • Välj rätt produkter att annonsera
  • Skapa tydliga, koncisa och övertygande produktsidor
  • Planera, agera och testa
  • Håll koll på förändringar

Läs mer om fördelarna med att sälja på Amazon här : https://www.amzello.com/tjanster

Har du ytterligare frågor eller vill ha hjälp med att komma igång med Amazon Ads eller något annan inom Amazon, så kan vi hjälpa dig!



Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar