Många positiva recensioner krävs för att lyckas på Amazon

Många och positiva recensioner krävs för att lyckas på Amazon

Grunden i all försäljning är att ha en bra produkt av god kvalitet och ett bra erbjudande. Har du det så har du goda möjligheter att få många och positiva recensioner. Har du dessutom möjlighet att nyttja recensionerna till att produktutveckla ger du dig själv ännu större möjligheter till framgång. Ett annat sätt är att följa konkurrenters recensioner för att ta reda på vad kunderna uppskattar och vad de ser som utvecklingspotential.

Med miljontals besökare och köpare dagligen, inklusive nästan 2 miljoner aktiva säljare på Amazon, behöver du bygga en pålitlig varumärkesbild för att sticka ut i mängden. Och recensioner är ett av de bästa sätten att göra det på när du arbetar med din affärsmodell. Recensioner och betyg är nödvändiga verktyg att använda för att boosta ditt företag på Amazon.

Recensioner på Amazon hjälper dig som säljare

Att få bra feedback på en produkt från en kund är användbart för alla företag, och det gäller speciellt för din Amazon närvaro. Kunder använder recensioner för att ta reda på vad andra tycker om din produkt. Utifrån recensionerna kan kunderna hitta den produkt som passar deras behov bäst. Dessutom kan genuina recensioner hjälpa till att upptäcka ett föredraget varumärke.

En detaljerad produktrecension på Amazon kan ge information om produktens specifikationer, motsvara kundens sökning och visa produktens kvalitet för liknande köpare. Dessa är bara några av anledningarna till varför bra recensioner är avgörande för säljare på Amazon.

En plan för positiva och negativa recensioner

Det är nödvändigt att ha en plan för att hantera dina recensioner, vad gör du till exempel om du får en negativ recension? Och hur jobbar du för att få in fler positiva recensioner. Ett sätt är att sätta i system att skicka ut en recensionsförfrågan till alla som köpt din produkt. Det gör du i Seller Central under ordrar. Ett annat sätt är att jobba med Amazons recensionsprogram Vine. Där erbjuder du proffsrecensenter din produkt gratis mot att de lämnar en recension. Det är inte säkert att du får en recension från alla i Vine programmet eller att det är en positiv recension. Recensenter i Amazon Vine lämnar ärliga recensioner. Amazon Vine kan vara bra att använda för att få in recensioner vid exempelvis en lansering.

Förbättra din sökbarhet på Amazon

En annan fördel med att ha bra recensioner är att det kan öka din sökbarhet. Amazon tar hänsyn till många parametrar när de rankar din produkt i sökresultatet på Amazon. En av dessa faktorer är produktens recensioner och feedback. Ju högre du rankas, desto mer sannolikt är det att dina produkter kommer att ses och köpas av kunder.

Bygg en stark varumärkesbild

Det sista men kanske viktigaste argumentet för att fokusera på recensioner är att det kan hjälpa dig att bygga en stark varumärkesbild. Positiva recensioner kan förstärka ditt företags image och visa potentiella kunder att andra har haft en bra erfarenhet med din produkt. Positiva recensioner kan locka nya kunder att prova din produkt, samtidigt som en stark varumärkesbild kan främja lojalitet hos befintliga kunder och öka möjligheten för återköp.

Sammanfattning

Positiva produktrecensioner är nödvändiga för att lyckas på Amazon. De kan hjälpa dig att:

  • Förbättra din sökbarhet
  • Bygga en stark varumärkesbild
  • Visa kunder att din produkt eller tjänst är pålitlig och värdefull

Genom att ha en plan för hur du får in positiva recensioner samt hur du hanterar eventuella negativa recensioner kan du förvänta dig positiva effekter på din försäljning.

Vill du ha hjälp med hur du kan jobba med dina recensioner på Amazon?
Vi på Amzello erbjuder en gratis rådgivning



Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar