En guide för företag som säljer på Amazon
Amazon Prime Day är ett globalt shoppingevenemang likt Black Friday och Cyber Monday som riktar sig exklusivt till Prime-medlemmar. Prime Day genomförs normalt en gång per år i juli. 2022 genomfördes dock den två dagar långa reafesten för första gången även i oktober. För dig som säljer på Amazon, innebär denna 48-timmars rea en möjlighet att öka försäljningen och nå ut till nya kunder. Om ditt företag säljer på Amazon kommer här några tips på hur du kan förbereda dig för Prime Day.
1. Planera ditt lager
Innan Prime Day kommer, se till att du har tillräckligt med produkter på lager för att möta efterfrågan. Tänk på att försäljningen kan öka betydligt under dessa två dagar. Om du använder Amazons FBA (Fulfillment by Amazon), skicka in dina produkter i god tid för att säkerställa att allt är på plats innan Prime Day börjar.
2. Optimera dina produktsidor
Se över dina produktsidor och se till att de är optimerade för försäljning. Det inkluderar att ha högkvalitativa bilder (gärna med infographics), säljande produktbeskrivningar som lyfter fram dina produkters unika fördelar och att använda relevanta sökord för att öka din synlighet på plattformen. Detta hjälper dina produkter att sticka ut och locka fler kunder.
3. Ha attraktiva erbjudanden
Amazon Prime Day handlar om stora rabatter och erbjudanden. Att erbjuda attraktiva rabatter kan hjälpa dig att sticka ut från mängden och locka fler kunder. Tänk på att dina erbjudanden måste godkännas av Amazon i förväg, så planera detta i god tid.
4. Använd Amazons marknadsföringsverktyg
Amazon erbjuder en rad marknadsföringsverktyg som kan hjälpa dig att maximera din försäljning under Prime Day. Exempelvis sponsrade produkter, produktvisningar och rabattkoder. Dessa verktyg kan hjälpa dig att öka din synlighet och attrahera fler kunder.
5. Förbered dig för ökad efterfrågan
Se till att du är redo att hantera en ökning av beställningar under Prime Day. Bevaka ditt Seller Central-konto noga och håll koll på lagernivå, eventuella frågor från kunder och var redo att aktivera ett Fulfillment by Merchant, FBM, erbjudande om du skulle sälja slut på ditt FBA lager. Med FBM skickar du dina produkter själv till kunderna.
6. Utvärdera och lär
Efter Prime Day, ta dig tid att utvärdera hur det gick. Vilka produkter sålde bäst? Vilka marknadsföringstekniker fungerade? Vad kan du förbättra till nästa gång? Genom att ta lärdom av vad som gick bra och mindre bra kan du fortsätta att växa och förbättra din verksamhet på Amazon.
Att förbereda sig för Prime Day kan vara en utmaning, men med rätt planering och strategi kan detta globala shoppingevenemang vara en fantastisk möjlighet för ditt företag att nå ut till nya kunder och öka försäljningen. Lycka till!
Vill du lära dig mer?
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.